Bodové hodnocení řidičů: Co se změní v roce 2024?

Bodové Hodnocení Řidiče

Základní principy bodového systému v ČR

Bodový systém v České republice představuje důležitý nástroj pro hodnocení a kontrolu chování řidičů na českých silnicích. Tento systém funguje na principu zaznamenávání přestupků a trestných činů v oblasti silničního provozu, kdy jsou řidičům za jednotlivá provinění přidělovány body. Každý řidič začíná s čistým kontem a může získat maximálně 12 bodů. Jakmile řidič dosáhne nebo překročí hranici 12 bodů, automaticky přichází o řidičské oprávnění na dobu 12 měsíců.

Základním principem je postupné načítání bodů za spáchané přestupky, přičemž závažnost přestupku určuje počet přidělených bodů. Systém rozlišuje přestupky od 2 do 7 bodů, kdy nejzávažnější provinění, jako je například řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile nebo odmítnutí dechové zkoušky, jsou hodnoceny nejvyšším počtem bodů. Méně závažné přestupky, jako například překročení rychlosti o méně než 20 km/h v obci, jsou hodnoceny nižším počtem bodů.

Důležitým aspektem bodového systému je jeho výchovný charakter. Řidiči mají možnost své body postupně odmazávat, pokud se chovají zodpovědně a nedopouštějí se dalších přestupků. Po roce bezproblémového řízení se řidiči odečtou 4 body, pokud jeho celkový počet bodů nepřesahuje hranici 4 bodů. Systém také umožňuje absolvování školení bezpečné jízdy, které může vést k odečtení 3 bodů, avšak tuto možnost lze využít pouze jednou za kalendářní rok.

V případě dosažení 12 bodů musí řidič odevzdat řidičský průkaz a po uplynutí roční lhůty absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti, včetně testu z pravidel silničního provozu a praktické jízdy. Teprve po úspěšném složení těchto zkoušek může získat řidičské oprávnění zpět. Po vrácení řidičského oprávnění začíná řidič opět s čistým kontem.

Systém je propojen s centrálním registrem řidičů, což zajišťuje efektivní sledování a vyhodnocování přestupků napříč celou republikou. Každý řidič má právo požádat o výpis svého bodového hodnocení, aby měl přehled o svém aktuálním stavu. Toto lze provést osobně na příslušném úřadě obce s rozšířenou působností nebo prostřednictvím Portálu občana.

Bodový systém také zohledňuje specifické situace, jako například souběh více přestupků při jednom skutku, kdy se započítávají body pouze za nejzávažnější z nich. Důležitým prvkem je také nemožnost převodu bodů mezi řidiči nebo jejich vymazání za úplatu, což zajišťuje spravedlivost a transparentnost celého systému. Systém tak efektivně motivuje řidiče k dodržování pravidel silničního provozu a přispívá ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích.

Celkový počet bodů a hranice ztráty řidičáku

V České republice je bodový systém hodnocení řidičů nastaven tak, že každý řidič začíná s čistým kontem, tedy s nulovým počtem trestných bodů. Maximální hranice, kterou může řidič dosáhnout, je 12 bodů. Jakmile řidič dosáhne nebo překročí tuto hranici, následuje automatické odebrání řidičského oprávnění. Tento systém byl zaveden s cílem motivovat řidiče k bezpečnější jízdě a dodržování pravidel silničního provozu.

Při dosažení hranice 12 bodů dostane řidič písemné oznámení o dosažení maximálního počtu bodů a výzvu k odevzdání řidičského průkazu. Od okamžiku doručení této výzvy má řidič povinnost do pěti pracovních dnů odevzdat svůj řidičský průkaz příslušnému úřadu. Pokud tak neučiní dobrovolně, může mu být uložena další pokuta. Řidič, který přijde o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu bodů, může požádat o jeho navrácení nejdříve po uplynutí jednoho roku od jeho odevzdání.

Pro navrácení řidičského oprávnění musí řidič splnit několik podmínek. Především je nutné absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti, které zahrnuje teoretickou i praktickou část. Dále je třeba doložit potvrzení o absolvování školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Toto školení má za cíl prohloubit znalosti a dovednosti řidiče v oblasti bezpečného řízení vozidla.

Systém umožňuje také postupné odmazávání bodů. Za každých 12 měsíců bez spáchání přestupku nebo trestného činu se řidiči odečtou 4 body. Toto pravidlo však platí pouze v případě, že celkový počet řidičových bodů nepřesáhl hranici 12 bodů. Odečítání bodů probíhá automaticky, řidič o něj nemusí žádat. Je však důležité poznamenat, že body se odečítají pouze do nuly, nikoliv do záporných hodnot.

Pro řidiče je klíčové sledovat svůj aktuální stav bodového konta. To lze zjistit několika způsoby - osobně na příslušném úřadu obce s rozšířenou působností, prostřednictvím Portálu občana nebo datovou schránkou. Pravidelná kontrola bodového stavu může řidiči pomoci včas si uvědomit, že se blíží kritické hranici, a přizpůsobit tomu své chování na silnici.

V případě, že řidič nesouhlasí s udělenými body, má možnost se bránit. Může podat námitku proti záznamu bodů, a to do 10 pracovních dnů ode dne, kdy se o záznamu bodů dozvěděl. Námitku je třeba podat písemně u příslušného úřadu obce s rozšířenou působností. Pokud je námitka uznána jako oprávněná, příslušný počet bodů se z evidence odečte. Je však důležité si uvědomit, že námitku proti záznamu bodů lze podat pouze v případě, že došlo k administrativní chybě při záznamu bodů, nikoliv proti samotnému rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu.

Nejčastější přestupky a jejich bodové ohodnocení

V České republice se řidiči musí mít na pozoru před celou řadou přestupků, které mohou vést k získání trestných bodů. Mezi nejzávažnější prohřešky patří překročení rychlosti o více než 40 kilometrů v hodině v obci nebo o 50 kilometrů mimo obec, za což řidič dostane 6 bodů. Stejný počet bodů hrozí také za odmítnutí dechové zkoušky či testu na přítomnost návykových látek. Řidiči by si měli dávat velký pozor na dodržování bezpečné vzdálenosti, jejíž nedodržení může vést k zisku 4 bodů.

Velmi častým přestupkem je také používání mobilního telefonu za volantem, které je hodnoceno 2 body a pokutou až do výše 2500 korun. Tento nešvar je přitom na českých silnicích stále běžnější, přestože může vést k velmi nebezpečným situacím. Nezanedbatelným prohřeškem je také jízda na červenou, která je ohodnocena 5 body a může vést k pokutě až 5000 korun.

Řidiči často podceňují také nepřipoutání se bezpečnostním pásem, což může vést k zisku 3 bodů. Závažným přestupkem je rovněž řízení vozidla bez příslušného řidičského oprávnění, za což hrozí 7 bodů. Časté jsou také přestupky spojené s nesprávným parkováním, které sice nejsou bodově hodnoceny, ale mohou vést k vysokým pokutám.

Mezi další významné přestupky patří nedání přednosti v jízdě, které může být ohodnoceno až 4 body, nebo ohrožení chodce na přechodu, za což hrozí 5 bodů. Řidiči by také neměli zapomínat na povinnost mít rozsvícená světla během jízdy, jejíž porušení může vést k zisku 2 bodů. Závažným přestupkem je také couvání nebo otáčení na dálnici, které je hodnoceno 6 body.

Systém bodového hodnocení má především preventivní charakter a má motivovat řidiče k bezpečnější jízdě. Při dosažení 12 bodů přichází řidič automaticky o řidičské oprávnění na jeden rok. Pro jeho navrácení musí absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti. Důležité je také zmínit, že body se načítají postupně a zůstávají v evidenci po dobu 12 měsíců od spáchání přestupku.

Řidiči by měli věnovat zvýšenou pozornost také přestupkům spojeným s technickým stavem vozidla. Jízda s vozidlem ve špatném technickém stavu může být hodnocena až 5 body. Podobně závažné je také řízení vozidla, které nemá platnou technickou kontrolu, což může vést k zisku 3 bodů. Zvláštní kategorií jsou přestupky spojené s dopravní nehodou, kdy řidič nesplní povinnost sepsat záznam o nehodě nebo z místa nehody ujede, za což může dostat až 7 bodů.

Způsoby odečítání bodů z karty řidiče

Řidiči v České republice mají možnost snížit počet trestných bodů na svém kontě několika způsoby. Základním principem je postupné odečítání bodů po uplynutí stanovené doby, během které se řidič nedopustí žádného přestupku ani trestného činu. Pokud řidič po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců nezíská žádný nový trestný bod, automaticky se mu odečtou 4 body z celkového počtu. Pro úspěšné odečtení bodů je nutné, aby řidič v daném období neporušil žádné dopravní předpisy, za které by mu byly přiděleny další body.

Další možností, jak si snížit počet bodů, je absolvování školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Toto školení musí být absolvováno v rozsahu minimálně 7 hodin a skládá se z teoretické i praktické části. Po úspěšném dokončení školení může řidič požádat o odečtení 3 bodů ze svého konta. Je však důležité poznamenat, že tuto možnost lze využít pouze jednou za kalendářní rok a pouze v případě, že celkový počet řidičových bodů nepřesahuje 10.

Systém také umožňuje úplné vymazání všech zaznamenaných bodů, pokud řidič po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců nezíská žádný nový trestný bod a současně má na svém kontě maximálně 5 bodů. V takovém případě se všechny body automaticky vymažou a řidič začíná s čistým štítem. Tento mechanismus má motivovat řidiče k dlouhodobému dodržování pravidel silničního provozu.

Pro řidiče začátečníky platí přísnější podmínky. V průběhu prvních dvou let od získání řidičského oprávnění nemohou využít možnosti odečtení bodů prostřednictvím školení bezpečné jízdy. Musí se spoléhat pouze na automatické odečítání bodů po uplynutí stanovené doby bez přestupků. Toto opatření má přimět nové řidiče k větší opatrnosti a zodpovědnosti na silnicích.

Je důležité zmínit, že pro úspěšné odečtení bodů musí být splněny všechny zákonné podmínky. Řidič nesmí mít v době žádosti o odečet bodů zadržený řidičský průkaz ani nesmí mít uložen zákaz řízení motorových vozidel. Veškeré informace o stavu bodového konta lze zjistit na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo prostřednictvím Portálu občana.

Systém odečítání bodů je nastaven tak, aby motivoval řidiče k bezpečnému chování na silnicích a dodržování dopravních předpisů. Pravidelné sledování stavu bodového konta a včasné využití možností pro odečet bodů může řidičům pomoci vyhnout se případnému odebrání řidičského oprávnění při dosažení 12 trestných bodů. Proto je důležité být informován o všech dostupných možnostech a aktivně pracovat na udržení nízkého počtu bodů.

Následky dosažení 12 trestných bodů

Řidič, který v rámci bodového hodnocení dosáhne hranice 12 trestných bodů, se dostává do velmi nepříjemné situace. V takovém případě obecní úřad obce s rozšířenou působností bezodkladně písemně oznámí řidiči, že dosáhl počtu 12 bodů a vyzve jej k odevzdání řidičského průkazu. Toto oznámení je doručováno do vlastních rukou řidiče. Od okamžiku doručení této výzvy nesmí řidič řídit motorové vozidlo a musí ve stanovené lhůtě odevzdat svůj řidičský průkaz příslušnému úřadu.

Pozbytí řidičského oprávnění nastává automaticky ze zákona, a to uplynutím 5 pracovních dnů od doručení oznámení o dosažení 12 bodů. Řidič může znovu získat řidičské oprávnění nejdříve po uplynutí jednoho roku ode dne pozbytí řidičského oprávnění. Během této doby musí splnit několik zákonných podmínek, včetně absolvování přezkoušení z odborné způsobilosti.

Pro navrácení řidičského oprávnění je nezbytné doložit potvrzení o přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a doklad o přezkoumání zdravotní způsobilosti. Řidič musí také absolvovat dopravně psychologické vyšetření u akreditovaného psychologa. Všechny tyto úkony si hradí řidič sám a jejich celková cena se může pohybovat v řádu několika tisíc korun.

Je důležité si uvědomit, že dosažení 12 trestných bodů má významné dopady nejen na samotného řidiče, ale často i na jeho rodinu a pracovní život. Mnoho řidičů je profesionálně závislých na řízení motorových vozidel a ztráta řidičského oprávnění pro ně může znamenat i ztrátu zaměstnání. Proto je systém bodového hodnocení nastaven tak, aby motivoval řidiče k odpovědnému chování na silnicích.

V případě, že řidič po navrácení řidičského oprávnění opět dosáhne 12 trestných bodů, celý proces se opakuje. Není stanoven maximální počet opakování tohoto procesu, ale každé další dosažení maximálního počtu bodů znamená opětovné absolvování všech požadovaných úkonů včetně roční čekací doby.

Řidiči mají možnost průběžně sledovat stav svých bodů prostřednictvím výpisu z registru řidičů nebo online pomocí Portálu občana. Je také možné požádat o odpis některých bodů po absolvování školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Tato možnost je však omezena pouze na řidiče, kteří nemají na svém kontě více než 10 bodů, a lze ji využít pouze jednou za kalendářní rok.

Systém bodového hodnocení řidičů je preventivním nástrojem, který má za cíl eliminovat nebezpečné chování na silnicích a motivovat řidiče k dodržování pravidel silničního provozu. Dosažení hranice 12 bodů je jasným signálem, že řidič opakovaně a závažně porušoval předpisy, a proto je dočasné odnětí řidičského oprávnění logickým důsledkem takového jednání.

Podmínky pro obnovení řidičského oprávnění

V případě, že řidič dosáhne hranice dvanácti trestných bodů, dochází k pozastavení jeho řidičského oprávnění. Řidičské oprávnění je v takovém případě odebráno na dobu dvanácti měsíců. Během této doby musí řidič splnit několik zákonem stanovených podmínek, aby mohl své oprávnění znovu získat. Především je nutné absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti, které zahrnuje teoretickou a praktickou část.

Teoretická část přezkoušení se skládá z testu, který obsahuje otázky z pravidel silničního provozu, první pomoci a dalších relevantních oblastí. Test musí být splněn minimálně na 43 bodů z celkových 50 možných. Praktická část zahrnuje jízdu s vozidlem pod dohledem zkušebního komisaře, během které musí řidič prokázat své schopnosti bezpečného ovládání vozidla a dodržování pravidel silničního provozu.

Před samotným přezkoušením je řidič povinen absolvovat školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Toto školení se zaměřuje na zdokonalení řidičských dovedností a především na prevenci rizikového chování za volantem. Školení musí trvat minimálně čtyři hodiny a obsahuje jak teoretickou část, tak praktické cvičení na speciálně upravené ploše.

Důležitou součástí procesu obnovení řidičského oprávnění je také doložení dokladu o zdravotní způsobilosti. Řidič musí absolvovat lékařskou prohlídku u poskytovatele pracovnělékařských služeb nebo u svého praktického lékaře. Lékař posoudí zdravotní stav řidiče a vydá příslušné potvrzení. V některých případech může být vyžadováno i dopravně-psychologické vyšetření, zejména pokud došlo k odebrání řidičského oprávnění v souvislosti s požitím alkoholu nebo jiných návykových látek.

Po splnění všech uvedených podmínek musí řidič podat žádost o vrácení řidičského oprávnění na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. K žádosti je nutné přiložit všechny potřebné dokumenty, včetně potvrzení o absolvování školení, dokladu o zdravotní způsobilosti a protokolu o úspěšném složení zkoušky z odborné způsobilosti.

Celý proces obnovení řidičského oprávnění může být časově i finančně náročný. Náklady zahrnují poplatky za školení bezpečné jízdy, přezkoušení z odborné způsobilosti, lékařskou prohlídku a případné dopravně-psychologické vyšetření. Je proto důležité dbát na dodržování pravidel silničního provozu a předcházet situacím, které by mohly vést k získání trestných bodů a následnému odebrání řidičského oprávnění. Systém bodového hodnocení řidičů slouží jako preventivní nástroj, který má motivovat řidiče k odpovědnému chování na silnicích a přispívat tak k celkové bezpečnosti silničního provozu.

Kontrola bodového konta řidiče online

Každý řidič v České republice by měl pravidelně sledovat stav svého bodového konta, které je součástí systému bodového hodnocení řidičů. Tento systém byl zaveden jako účinný nástroj pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu a motivaci řidičů k dodržování pravidel. Ministerstvo dopravy poskytuje možnost jednoduchého online přístupu k informacím o bodovém kontu prostřednictvím Portálu občana.

Přestupek Body Pokuta (Kč)
Řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 ‰ 7 25 000 - 50 000
Překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci 6 5 000 - 10 000
Nezastavení na červenou 5 2 500 - 5 000
Překročení rychlosti o 20 km/h v obci 3 1 500 - 2 500
Nepoužití bezpečnostních pásů 2 1 500 - 2 500

Pro kontrolu bodového stavu je nutné mít zřízenou elektronickou identitu, což může být například bankovní identita, eObčanka nebo datová schránka. Po přihlášení do systému má řidič okamžitý přehled o svém aktuálním bodovém stavu a může si prohlédnout historii všech zaznamenaných přestupků. Systém zobrazuje detailní informace včetně data spáchání přestupku, počtu přidělených trestných bodů a orgánu, který přestupek zaznamenal.

Maximální počet bodů, které může řidič získat, je 12. Po dosažení nebo překročení této hranice následuje odebrání řidičského oprávnění na jeden rok. Body se přičítají za různé dopravní přestupky podle jejich závažnosti, přičemž nejzávažnější přestupky jsou hodnoceny 7 body, zatímco méně závažná provinění mohou být ohodnocena 2 nebo 3 body.

Důležitou součástí systému je také možnost odpisu bodů. Řidiči mohou absolvovat školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku, což jim umožní odečtení 3 bodů z jejich konta. Tuto možnost lze využít jednou za kalendářní rok, pokud celkový počet načtených bodů nepřesáhl hranici 10 bodů. Body se také automaticky odmazávají po uplynutí 12 měsíců od posledního přestupku, pokud řidič nespáchá další přestupek.

Kontrola bodového konta online představuje efektivní způsob, jak mít přehled o své řidičské historii. Systém je dostupný 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, což umožňuje řidičům kdykoliv ověřit svůj aktuální stav. V případě nesrovnalostí může řidič kontaktovat příslušný správní orgán a požádat o vysvětlení nebo opravu údajů.

Pro řidiče z povolání je pravidelná kontrola bodového konta zvláště důležitá, protože jejich pracovní činnost přímo závisí na platném řidičském oprávnění. Zaměstnavatelé mohou po svých řidičích vyžadovat pravidelné výpisy z bodového hodnocení, aby měli jistotu, že jejich zaměstnanci splňují všechny zákonné požadavky pro výkon práce.

Systém bodového hodnocení slouží také jako preventivní nástroj, který motivuje řidiče k zodpovědnému chování na silnicích. Pravidelná kontrola bodového stavu může řidiče včas upozornit na to, že se blíží kritické hranici, a přimět je k opatrnější jízdě. V případě potřeby mohou také včas podniknout kroky k snížení počtu bodů, například absolvováním zmíněného školení bezpečné jízdy.

Rozdíly oproti bodovým systémům v zahraničí

Český bodový systém hodnocení řidičů se v několika zásadních aspektech odlišuje od zahraničních modelů. Na rozdíl od většiny evropských zemí český systém pracuje s odečítáním bodů od maximálního počtu dvanácti bodů, zatímco například v Německu, Francii či Velké Británii se body naopak načítají. Tento rozdíl může být pro české řidiče cestující do zahraničí matoucí, jelikož musí přemýšlet v opačné logice.

Další významnou odlišností je celková přísnost systému. Zatímco v České republice řidič přichází o řidičský průkaz po dosažení dvanácti trestných bodů, v některých okolních zemích je tento limit nastaven výrazně výše. Například v Německu je limit 18 bodů, ve Francii dokonce 12 bodů v plusovém systému. Český systém je tak považován za relativně přísnější, což někteří odborníci kritizují jako přehnaně restriktivní.

V zahraničních systémech také často existuje propracovanější systém rehabilitace řidičů. Ve Francii mohou řidiči získat zpět dva body ročně za bezproblémové řízení, v Německu mají možnost účastnit se dobrovolných školení pro snížení počtu bodů. Český systém je v tomto ohledu méně flexibilní a nenabízí tolik možností pro nápravu, kromě povinného školení při dosažení určitého počtu bodů.

Významným rozdílem je také způsob evidence a správy bodového systému. V mnoha západoevropských zemích existuje centrální elektronický systém s okamžitým přístupem k aktuálnímu stavu bodového konta, zatímco v České republice může být administrativa někdy pomalejší a méně přehledná. Některé země, jako například Rakousko, dokonce implementovaly mobilní aplikace, kde řidiči mohou sledovat svůj bodový stav v reálném čase.

Specifickým rysem českého systému je také absence diferenciace podle typu řidičského oprávnění. V některých zemích platí přísnější pravidla pro profesionální řidiče nebo začátečníky, kteří mají řidičský průkaz kratší dobu. Například v Německu mají začínající řidiči dvouletou zkušební dobu s přísnějším bodovým hodnocením.

Zajímavým aspektem je také rozdílný přístup k mladým řidičům. V mnoha evropských zemích existují speciální programy a přísnější bodová hodnocení pro nové řidiče, zatímco český systém aplikuje stejná pravidla pro všechny bez ohledu na délku řidičské praxe. Některé země zavedly také systém postupného získávání oprávnění, kdy řidič začíná s omezenými právy a postupně získává další privilegia.

V neposlední řadě se liší i doba, po kterou body zůstávají v evidenci. V České republice se body odmazávají po 12 měsících bez přestupku, zatímco například v Německu mohou některé body zůstat v evidenci až 10 let. Tento rozdíl významně ovlivňuje dlouhodobý dopad bodového systému na řidiče a jejich chování v provozu.

Bodový systém je jako zrcadlo našeho chování na silnici. Každý bod navíc je varováním, že příště můžeme přijít o mnohem víc než jen o právo řídit.

Radmila Pešková

Statistiky účinnosti bodového systému v ČR

Bodový systém v České republice byl zaveden v roce 2006 a od té doby prošel několika významnými změnami. Statistická data jednoznačně ukazují, že zavedení bodového systému mělo pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu. V prvním roce po zavedení systému došlo k výraznému poklesu počtu dopravních nehod i úmrtí na českých silnicích. Konkrétně se jednalo o snížení počtu smrtelných nehod o přibližně 15 % oproti předchozímu roku.

Zajímavým faktem je, že v průběhu prvních tří let fungování systému bylo evidováno více než 880 000 přestupků, za které byly řidičům přiděleny body. Nejčastějším prohřeškem bylo překročení rychlosti v obci o více než 20 km/h, následované nepoužitím bezpečnostních pásů a telefonováním za jízdy. Statistiky také odhalují, že přibližně 75 % řidičů, kteří získali nějaké body, své chování následně zlepšilo a další přestupky již nepáchali.

O účinnosti systému svědčí i fakt, že pouze asi 1,2 % řidičů dosáhlo hranice 12 bodů a přišlo o řidičské oprávnění. Z těchto řidičů pak přibližně 60 % úspěšně absolvovalo přezkoušení a získalo řidičský průkaz zpět. Analýzy také ukazují, že tito řidiči se po navrácení oprávnění dopouštějí přestupků výrazně méně často.

Data z posledních let naznačují určitou stabilizaci systému. Ročně je evidováno průměrně 200 000 až 250 000 bodovaných přestupků, přičemž tento počet má mírně klesající tendenci. Významným trendem je také snižující se počet mladých řidičů mezi bodovanými osobami, což může souviset s lepší přípravou v autoškolách a větším důrazem na prevenci.

Ministerstvo dopravy pravidelně vyhodnocuje efektivitu bodového systému a jeho dopad na bezpečnost silničního provozu. Podle dlouhodobých statistik se počet závažných dopravních nehod snížil o více než 30 % oproti období před zavedením bodového hodnocení. Významný je také pokles počtu úmrtí při dopravních nehodách, který se od roku 2006 snížil téměř o polovinu.

Zajímavým aspektem je také geografické rozložení bodovaných přestupků. Statistiky ukazují, že nejvíce bodovaných přestupků je evidováno ve velkých městech a jejich okolí, především v Praze, Brně a Ostravě. Naopak v menších městech a na venkově je počet bodovaných přestupků výrazně nižší. Tento trend může souviset s intenzitou dopravy a častějšími policejními kontrolami ve městech.

Důležitým ukazatelem je také recidiva přestupků. Statistiky ukazují, že přibližně 85 % řidičů, kteří získali body, má na svém kontě maximálně dva přestupky. To naznačuje, že systém skutečně plní svou preventivní funkci a motivuje řidiče k dodržování pravidel silničního provozu. Pouze malé procento řidičů (méně než 5 %) se dopouští přestupků opakovaně a získává více než 6 bodů.

Plánované změny v bodovém hodnocení řidičů

V České republice se chystá významná reforma bodového systému hodnocení řidičů, která by měla vstoupit v platnost v roce 2024. Nový systém přinese zjednodušení současného dvanáctibodového hodnocení na osm bodů, což má vést k větší přehlednosti a srozumitelnosti pro řidiče. Ministerstvo dopravy tímto krokem reaguje na dlouhodobou kritiku současného systému, který je považován za příliš komplikovaný a nepřehledný.

V rámci plánovaných změn dojde k přehodnocení závažnosti jednotlivých přestupků. Nejzávažnější provinění, jako je řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo odmítnutí dechové zkoušky, budou nově ohodnocena šesti body. Středně závažné přestupky, například překročení rychlosti o více než 40 kilometrů v hodině v obci, budou za čtyři body. Méně závažná porušení pravidel silničního provozu budou ohodnocena dvěma body.

Významnou novinkou je zavedení institutu řidičského průkazu na zkoušku pro začínající řidiče. První dva roky po získání řidičského oprávnění budou noví řidiči pod přísnějším dohledem. Pokud během této doby získají šest trestných bodů, budou muset absolvovat dodatečné školení v autoškole a psychologické vyšetření. Toto opatření má přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a lepší přípravě nových řidičů.

Reforma také počítá se změnou v systému odpočtu bodů. Řidiči si budou moci odmazat body absolvováním rehabilitačního programu, ale pouze jednou za kalendářní rok. Tento program bude zahrnovat teoretickou výuku a praktický výcvik zaměřený na bezpečnou jízdu. Současně se zpřísní podmínky pro profesionální řidiče, kteří budou muset dodržovat přísnější pravidla vzhledem k jejich větší zodpovědnosti na silnicích.

Systém bude nově propojen s elektronickou evidencí přestupků, což umožní rychlejší a efektivnější zpracování bodového hodnocení. Řidiči budou mít možnost kontrolovat stav svých bodů online prostřednictvím Portálu občana. V případě dosažení hraničního počtu bodů bude řidič automaticky informován prostřednictvím datové schránky nebo SMS zprávy.

Součástí reformy je také úprava pokut za přestupky, které budou nově lépe odstupňovány podle závažnosti provinění. Maximální výše pokut se zvýší, zejména u nejzávažnějších přestupků. Cílem je zvýšit odrazující účinek sankcí a motivovat řidiče k bezpečnější jízdě. Zvláštní důraz bude kladen na recidivisty, u kterých se pokuty budou progresivně zvyšovat.

Nový systém by měl také lépe zohledňovat specifické situace, jako jsou například přestupky spáchané v ochranných zónách škol nebo v místech častých dopravních nehod. V těchto případech budou sankce přísnější. Reforma počítá i s možností alternativních trestů, jako je například povinná účast na dopravně-bezpečnostních programech místo zaplacení pokuty, což má mít především výchovný charakter.

Publikováno: 15. 06. 2025

Kategorie: doprava